E-commerce is afgelopen tijd erg opgeblazen. Steeds meer mensen kiezen ervoor om online spullen te kopen in plaats van in een fysieke winkel. Hierdoor is er een duidelijke stijging in het aantal online aankopen. Bedrijven moeten hier rekening mee houden door hun websites te optimaliseren of door een nieuwe website te maken. Ook voor particulieren is dit een statistiek om rekening mee te houden. Door de stijging van online aankopen is E-commerce steeds populairder geworden, vooral onder jongeren. Veel jongeren proberen hun eigen E-commerce business op te zetten. Voornamelijk zijn dit dropshipping stores maar de aandacht verschuift langzaam naar websites met kwalitatieve producten uit Europa. In dit artikel lees je over een aantal tips die jouw E-commerce business kunnen helpen om een succes te worden.

Lay-out

De lay-out en hoe de website eruit ziet is 1 van de belangrijkste punten voor een succesvolle webshop. Mensen kijken vaak naar de lay-out van de website om te zien of het er professioneel uitziet. Een mooie en professionele lay-out zorgt ervoor dat het mensen hun aandacht pakt. Hiernaast is het belangrijk dat potentiële klanten de website vertrouwen. Hier zou je voor kunnen zorgen om voldoende informatie over jezelf en je business te laten zien op de website. Denk bijvoorbeeld aan je KVK-nummer, contactmogelijkheden en social media kanalen. Aan de toegevoegde social media kanalen zullen de klanten zien dat het bedrijf echt bestaat en legit is. Als je website betrouwbaar is zullen potentiële klanten langer blijven op de website en eerder overgaan tot een aankoop. Weet je zelf niet zo goed hoe je een website moet inrichten? Dan zou je dit onderdeel kunnen uitbesteden aan een webdesign bedrijf. Het beste is dan om er 1 te kiezen die in de buurt zit. Zo kun je makkelijk in contact blijven en desnoods fysiek langsgaan. Dus woon je in Amsterdam? Kies dan voor webdesigner Amsterdam

Doelgroep

Marketing bepaald voor een groot gedeelte of een webshop succesvol wordt. Maar voor een goede marketingstrategie is een bepaalde doelgroep nodig. Het is daarom goed om van te voren te bekijken welke doelgroep bij jouw product past. Elke doelgroep moet je namelijk met een andere boodschap op een ander platform bereiken. Jongeren zijn bijvoorbeeld makkelijk te bereiken via social media terwijl je ouderen makkelijker kan bereiken via vakbladen of de radio. Dus definieer je doelgroep en ga onderzoeken wat hun aandacht pakt en op wat voor platformen je ze makkelijk kan bereiken.

Navigatie

De navigatie van je website is belangrijk omdat mensen vaak afhaken door een slechte navigatie. Dit heeft allemaal te maken met de klantreis. Is je webshop helemaal af in jou ogen? Vraag dan andere mensen om een aankoop te doen als een soort test. Stel hierna een aantal vragen over de klantreis en de gebruiksvriendelijkheid. Als het voor klanten moeilijk is om een aankoop te doen. Dan zullen ze snel afhaken. Je wilt ervoor zorgen dat klanten zo min mogelijk moeite hoeven te doen voor een aankoop. Door veel te testen kan je telkens je webshop blijven optimaliseren zodat je niet onnodig klanten kwijtraakt.